Reading, cordel and formation of readers: an experience at online club
DOI:
https://doi.org/10.35921/jangada.v1i20.438Keywords:
Literatura de cordel, Clube de leitura, Formação de leitores, Ensino remotoAbstract
This paper aims to understand how cordel reading experiences at an online club contributed to the reading formation of students from a Town School, placed at the countryside of Monteiro city, Paraíba, at time we were scholarship of the Pedagogical Residence Program. For this purpose, besides the notes of a field diary, we have relied on a questionary which was applied with the students who participated of the reading club and with their Portuguese Language Teacher who supervisioned our intervention. Methodologically, this research has a qualitative slant and it has been supported, theorically, on the discussions by Candido (2004), Marinho and Pinheiro (2012), and Medeiros and Pinheiro (2014), who supported us to think about the place of the Literature and the Cordel in the formation of readers; as well as, on the pressuposts by Cosson (2014), Luzia of Maria (2016), and Souza (2018) who were, in their turn, indispensable into the reflection about the reading clubs. The analysis and the results has gotten allowed us to indentify that, the reading club which was observed by us, even in a short period of time, it was a relevant action in the reading formation process of the students. In this way, the selection of cordels, their language and the worked thematics contributed for the students has to lived the experience of the club in a active way; in another words, reading, commenting, sharing opinions, and placing theirselves in critical way before the texts and, with that, for they to wish to continue presented every single gathering of the club.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2005.
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
CANDIDO, Antônio. O direito à Literatura. In: Vários escritores. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.
COSSON, Rildo. Círculos de Leitura e Letramento Literário. São Paulo: Contexto, 2014.
CASTRO, Laís Santos. Futebol e literatura na aula de educação física: possibilidades transdisciplinares em uma escola pública em João Pessoa – PB. Dissertação (Mestrado em profissional em formação de professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Pró- Reitoria de Pós- graduação e Pesquisa. Campina Grande, 2020, p. 264.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: A leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
FERRAREZI JR, Celso; CARVALHO, Robson S. de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. São Paulo: Parábola, 2017.
GOMES, Francisco Alberto. A literatura de cordel como proposta pedagógica de leitura na formação de leitores: um estudo em uma escola estadual de ensino médio na cidade do Brejo da Cruz-PB. João Pessoa: Periódicos, 2021.
HAURÉLIO, Marco. Literatura de cordel: do sertão à sala de aula. São Paulo, Paulus. 2013.
MARIA, Luzia de. O clube do livro: ser leitor, que diferença faz? São Paulo: Global, 2016.
MARINHO, Ana. Cristina; PINHEIRO, Hélder. Cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MARTINS, Aulus Mandagará. Poesia, experiência e autobiografia: João Cabral e a Descoberta da Literatura. In: Texto Poético. v. 14, n. 25, jul./dez. 2018, p. 469-481.
MEDEIROS, Hadoock Ezequiel Araújo de; PINHEIRO, José Helder. Palmas, gritos, assovios: A leitura de cordel na sala de aula. In: Leia na escola. v. 14, n.2, 2014. p. 46-57.
NÓBREGA, Maria Marta dos Santos Silva. Por uma metodologia triangular para o ensino de literatura: contribuições da experiência estética de Jauss. In: MILREU, Isis; RODRIGUES, Márcia Candeia (Orgs). Ensino de língua e literatura: políticas, práticas e projetos. Campina Grande: Bagagem/UFCG, 2012, p. 235-251.
PEREIRA, José Tiago Marinho. A formação de leitores na EJA: o letramento literário a partir do cordel. Dissertação (Mestrado Profissional em formação de professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Campina Grande, 2015.
SOUZA, Willian Eduardo Righini de. Clubes de leitura: entre sociabilidade e crítica literária. In: Londrina. v. 23, n. 3, set./dez. 2018, p. 673 – 695.