From Mary to Isabel, from silence to screaming: no more male chauvinism in the scene and in the verses of the cordel

Authors

  • Daniela Souza Silva Universidade Federal da Bahia - UFB
  • Alvanita Almeida Santos Universidade Federal da Bahia - UFB

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v1i20.455

Keywords:

Cordel, Gênero, Machismo, Vozes femininas

Abstract

This paper focuses on the struggles faced by the cordel poets to abolish sexist discourses and posture among the scenario of Brazilian cordel literature. Therefore, sex and gender must be contextualized in order to understand how every female body has embodied within, this social construction that insists on dictating what a woman has to be like and what she can or cannot do. There are approaches of other methodological practices for the study of oral poetry/ of the voice (MATOS, 2018) and the reflections that call into question the discussions related to gender relations, reformulating the conceptions of the so called: western white feminism (OYEWÙMÍ, 2021). Forged by oral tradition and made to be sung from square to square,from one street fair to the other, Brazilian cordel literature, until recently, was a field that was mainly dominated by males, and this could not have been any different, after all, for the longest time women did not have any voice. Until not long ago, they had no right to vote nor were they allowed to access higher education. It was unthinkable then, to have a female producing poetry, and thus raising its voice throughout the squares and street fairs of the country. Therefore, perhaps, this is one of the reasons for the lack of women's voices in the scenario of cordel literature for many years. However, this reality has been changing and many female voices have been raised and have since then, been dominating this field of literature as a cry out to the end male chauvinism in the verses and in the scenario of the Brazilian cordel.

Author Biographies

Daniela Souza Silva, Universidade Federal da Bahia - UFB

Mestranda em Teorias e Crítica da Literatura e da Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura da Universidade Federal da Bahia (PPGLitCult/UFBA) e Especialista em Estudos Linguísticos e Literários pela mesma instituição, graduada em Letras Vernáculas pela UCSAL e Pedagogia pela UNIT. Atua como professora de Língua Portuguesa na rede municipal de ensino dos Municípios de Mata de São João e Cruz das Almas, onde ministra aulas e desenvolve projetos de incentivo à leitura literária. Tem uma ampla experiência na Educação Básica da rede pública e privada de ensino. Interessa-se pelo Letramento Literário, Cultura popular e pela Literatura de Cordel. Adora brincar com as rimas,arriscando-se na escrita de cordéis.

Alvanita Almeida Santos, Universidade Federal da Bahia - UFB

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Federal da Bahia (1990), mestrado em Letras e Lingüística pela Universidade Federal da Bahia (1999) e doutorado em Letras e Lingüística pela Universidade Federal da Bahia (2006). Durante o doutorado, desenvolveu atividades de bolsa sanduíche na Universidade de Poitiers (França), tornando-se membro do Centre de Recherche Latino-Americaine (Archivos), na MSH. Atualmente é professora da Universidade Federal da Bahia. Foi professora do Centro Federal de Educação Tecnológica da Bahia, atualmente IFBA. Desenvolve projeto de pesquisa sobre Literatura Popular, estudando as representações de mulheres em diferentes gêneros textuais populares; projeto de pesquisa sobre relações de gênero e literatura popular em textos orais populares e a apropriação de tais textos para outros sistemas semióticos. Atua ainda na pós-graduação profissional em Letras (PROFLETRAS), onde orienta trabalhos relacionados com o ensino de literatura. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura brasileira, mulher e literatura, cultura e linguagens, educação.

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Published

2023-04-17

How to Cite

Souza Silva, D., & Almeida Santos, A. (2023). From Mary to Isabel, from silence to screaming: no more male chauvinism in the scene and in the verses of the cordel. Jangada crítica | Literatura | Artes, 10(2), 58–78. https://doi.org/10.35921/jangada.v1i20.455