The amefricanas heroines: Jarid Arraes'cordéis under decolonial feminist analyses

Authors

  • Jiliane Movio Santana Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v1i20.467

Keywords:

Literatura de cordel, Feminismo decolonial, Literatura feminista negra, Amefricanidade

Abstract

The cordéis from the collection Heroínas Negras Brasileiras, by Jarid Arraes, are positioned in this article as decolonial literary productions, as they present the stories of Amefricanas, black women whose trajectories were significant for the history of Brazil. The flyers are used by the writer as a political tools, with approaches relevant to black and decolonial feminisms, as well as maintaining important elements for cordel literature, the “estética da tradição” (ARRAES, 2019). The cordéis in the collection are analyzed from non-hegemonic repertoires proposed by intellectuals related to decolonial feminism, such as the methodological category of Amefricanidade, by Lélia Gonzalez (1988), the concept of fractured locus by María Lugones (2014), as well as the movements dialectics between oppression and activism, by Patricia Hill Collins (2019). The location of the Amefrican women in their potential as heroines that produce knowledge of resistance, allows us to also discuss the positions of heroes and anti-heroes in the field of cordel literature, including the reorganization operated by the cordelista.

References

ARRAES, J. Heroínas Negras Brasileiras: em 15 cordéis. São Paulo: Polén, 2017.

BARROS, M. P. Relações de gênero na literatura de cordel. Curitiba: Appris, 2015.

BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

CARNEIRO, S. Escritos de uma vida. São Paulo: Pólen, 2019.

CAVALCANTI, M. L. V. de C. A Casa das Minas de São Luís do Maranhão e a saga de Ná Agontimé. In: Sociologia e Antropologia. Rio de Janeiro, v.09.02, p. 387–429, mai.–ago, 2019.

COLLINS, P. H. O pensamento feminista negro. São Paulo: Boitempo, 2019.

FONSECA, M. G.; OLIVEIRA, L. F. S. Feminismo negro e poesia de cordel de Jarid Arraes. In: GONÇALVES, J. S.; TRINDADE, V. C.; MACHADO, F. V. K. Dar-se a ver: textualidades, gêneros e sexualidades em estudos da comunicação. Belo Horizonte: PPGCOM UFMG, 2018.

GONÇALVES, M. A. Cordel híbrido, contemporâneo e cosmopolita. In: Textos escolhidos de cultura e arte populares. Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 21-38, 2007.

GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. In: Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro, n. 92/ 93 (jan/ jun), p. 69-82, 1988.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. de Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HOLLANDA, H. B. de (Org.). Pensamento feminista brasileiro: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

KILOMBA, G. Memórias da plantação – episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LUGONES, Maria. Rumo ao feminismo descolonial. In: Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 935-952, 2014.

MACIEL, N. Intitulada “Lady Gaga do Cariri”, Jarid Arraes mistura fantasia e realismo. Correio Braziliense, 13 de julho de 2019. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversaoearte/2019/07/13/interna_diversao_arte,770488/lady-gaga-do-cariri-jarid-arraes.shtml Acesso em 15, abril, 20.

MARQUES, Francisco Claúdio Alves. Um pau com formigas ou o mundo às avessas: a sátira na poesia popular de Leandro Gomes de Barros. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

REIS, J. J. Quilombos e revoltas escravas no Brasil. In: Revista USP. São Paulo, v. 28, p. 14-39, dezembro/ fevereiro 1995/1996.

SAMYN, H. M. Negritude e gênero no cordel: ensaio sobre as “heroínas negras” de Jarid Arraes. In: Macabéa: Revista Eletrônica do Netlli, v. 5, n. 2, p. 92-102, 2016. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/view/1209 Acesso em 15, abril, 20.

SILVA, S. C. L. “O anti-herói na literatura de cordel: uma análise do comportamento do protagonista nos cordéis ‘Artimanhas de João Grilo’, de Arievaldo Viana, e ‘As astúcias do filho de João Grilo’, de Francisco Melchíades.” In: SILVA, F. M. S. da; SOUSA, A. V. de; SILVA, F. D. da; LIMA, F. W. R. (Org). Percursos da literatura no Ceará. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2017.

Published

2023-04-17

How to Cite

Movio Santana, J. (2023). The amefricanas heroines: Jarid Arraes’cordéis under decolonial feminist analyses. Jangada crítica | Literatura | Artes, 10(2), 118–138. https://doi.org/10.35921/jangada.v1i20.467