Imagem e corrosão: a écfrase crítica na narrativa de W. G. Sebald

Authors

  • Luis Gustavo Cardoso UnB

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.550

Keywords:

ekphrasis, image, W.G. Sebald, experience

Abstract

This article investigates ekphrasis in W. G. Sebald's narrative production. Its corpus is limited to a series of images and ekphrases selected from the novel The Rings of Saturn, as well as by passages from the first long poem of the work Nach der Natur: Ein Elementargedicht (“After Nature: an elementary poem”), in which the narrator deals with the life and work of Matthias Grünewald. By mobilizing the analysis and description of ekphrasis, situating it as a rhetorical and literary resource with a poetic and critical effect, this article develops on the hypothesis that Sebald uses ekphrasis in order to restore the experience as taken by Walter Benjamin , that is, as a translation of what has been lived into living experience.

 

References

BARBOSA, M. A. Écfrase na poesia de W. G. Sebald. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 12, p. 121-134, 2016.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989. – (Obras escolhidas; v. 3).

________. Linguagem, tradução, literatura (filosofia, teoria e crítica). 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. - (FILÔ/Benjamin).

________. O anjo da história. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. - (FILÔ/Benjamin)

________. Origem do drama trágico alemão. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. - (FILÔ/Benjamin).

________. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

________. Sobre o programa da filosofia por vir. 1. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2019.

CAMPOS, Haroldo. Grande Sertão Veredas: Haroldo de Campos sobre Guimarães Rosa. Entrevista disponível no YouTube, em https://www.youtube.com/watch?v=tVTSZbWiyZA&t=1986s Acesso em: 25 set. 2023.

CARDOSO, L. G. Accountability entre o chamado e a promessa [meio eletrônico]. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Jurídicas, Programa de Pós-graduação em Direito. Curitiba, 2021.

D’ANGELO, Biagio. Os anéis de Saturno: O instinto enciclopédico de W. G. Sebald. In: Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, volume 3, número 2, p. 61 – 82, dezembro de 2021.

FERREIRA, J. J. Atlas de poeira: memória, imagem, metamorfose. In: ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29660. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29660 . Acesso em: 16 jan. 2023.

GATTI, Luciano. Duas fotografias em Austerlitz, de W. G. Sebald. RevistaPHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, volume 3, número2, p. 101 – 116, dezembro de 2021.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. In: Revista USP. São Paulo: n.71, p. 85- 105, set/nov 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/viewFile/13554/15372 Acesso mais recente em: 16/01/2023

KLEIN, Kelvin Falcão. Entre vivos e mortos: imagem e memória. Literatura e autoritarismo (Dossiê Imagens de Devastação). Junho de 2012.

________. Estratégias de visualidade na literatura: o olho Sebald. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.

________. W. G. Sebald e o Olho da História. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 12, p. 108-120, 2016.

________. W. G. Sebald: pós-memória, palavra e imagem. In: Aletria, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 209-224, out. 2017.

MALCHER, B. Acessando um passado inacessível: a apresentação dialética da história em W.G. Sebald. Revista Terceira Margem, v. 25, n. 45 (2021), p. 255-274

MARTINS, Paulo. Uma visão periegemática sobre a écfrase. In: Revista Clássica, v. 29, n. 2, p. 163-204. 2016.

MCGONAGILL, Doris. Warburg, Sebald, Richter - Toward a visual memory archive. Harvard University?ProQuest Dissertations Publishing, ?2006. Disponível em: https://www.proquest.com/pagepdf/305336536?accountid=26646 Acesso mais recente em 16/01/2023

MITCHELL, W. J. T. Ekphrasis and the Other. Picture Theory, Chicago, The University of Chicago Press, 1994

NUNES ABREU, H. Persistência do paradigma indiciário na gestualidade entre imagens científicas e imagens artísticas. In: ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29642. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29642 . Acesso em: 16 jan. 2023.

PETITO, Jean. Semiotic enargeia: a tribute to Umberto Eco. The Philosophy of Umberto Eco. The Library of Living Philosophers. Open Court Publishing Company. La Salle: Illinois, 2016. p. 331-362.

SANTANA, E.L. Écfrase: a erudição clássica no século XIX e seus efeitos na produção literária do Visconde de Taunay. Aedos, v. 13, n. 30, p. 118-132, jan.–jun., 2022.

SEBALD, W. G. Austerlitz. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

________. Campo Santo. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

________. Guerra aérea e literatura: um ensaio sobre Alfred Andersh. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

________. Nach der Natur - ein Elementargedicht. 5. Auf. Frankfurt am Main: Fischer Verlag, 2012.

________. Os anéis de Saturno: uma peregrinação inglesa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

________. Os emigrantes: quatro narrativas longas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

________. Vertigem: sensações. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SEBALD, W. G. & TRIPP, Jan Peter. Unerzählt - 33 Texte und 33 Radierungen mit einem

Gedicht von Hans Magnus Enzensberger und einem Nachwort von Andrea Köhler. 1. Auf.

München, Wien: Carl Hanser Verlag, 2003.

________. Sin contar. 33 textos y 33 grabados. Con un poema de Hans Magnus Enzensberger y un epílogo de Andrea Köhler. Madrid: Nórdica Libros, 2007.

VIEIRA, M. P. Dimensões da écfrase: a presença da pintura e da arquitetura em romances de artista. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, 2016.

Published

2024-05-23

How to Cite

Cardoso, L. G. (2024). Imagem e corrosão: a écfrase crítica na narrativa de W. G. Sebald. Jangada crítica | Literatura | Artes, 12(1), e120103. https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.550