Imagem e corrosão: a écfrase crítica na narrativa de W. G. Sebald

Authors

  • Luis Gustavo Cardoso UnB

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.550

Keywords:

ekphrasis, image, W.G. Sebald, experience

Abstract

This article investigates ekphrasis in W. G. Sebald's narrative production. Its corpus is limited to a series of images and ekphrases selected from the novel The Rings of Saturn, as well as by passages from the first long poem of the work Nach der Natur: Ein Elementargedicht (“After Nature: an elementary poem”), in which the narrator deals with the life and work of Matthias Grünewald. By mobilizing the analysis and description of ekphrasis, situating it as a rhetorical and literary resource with a poetic and critical effect, this article develops on the hypothesis that Sebald uses ekphrasis in order to restore the experience as taken by Walter Benjamin , that is, as a translation of what has been lived into living experience.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. A. Écfrase na poesia de W. G. Sebald. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 12, p. 121-134, 2016.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989. – (Obras escolhidas; v. 3).

________. Linguagem, tradução, literatura (filosofia, teoria e crítica). 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. - (FILÔ/Benjamin).

________. O anjo da história. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. - (FILÔ/Benjamin)

________. Origem do drama trágico alemão. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. - (FILÔ/Benjamin).

________. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

________. Sobre o programa da filosofia por vir. 1. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2019.

CAMPOS, Haroldo. Grande Sertão Veredas: Haroldo de Campos sobre Guimarães Rosa. Entrevista disponível no YouTube, em https://www.youtube.com/watch?v=tVTSZbWiyZA&t=1986s Acesso em: 25 set. 2023.

CARDOSO, L. G. Accountability entre o chamado e a promessa [meio eletrônico]. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Jurídicas, Programa de Pós-graduação em Direito. Curitiba, 2021.

D’ANGELO, Biagio. Os anéis de Saturno: O instinto enciclopédico de W. G. Sebald. In: Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, volume 3, número 2, p. 61 – 82, dezembro de 2021.

FERREIRA, J. J. Atlas de poeira: memória, imagem, metamorfose. In: ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29660. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29660 . Acesso em: 16 jan. 2023.

GATTI, Luciano. Duas fotografias em Austerlitz, de W. G. Sebald. RevistaPHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, volume 3, número2, p. 101 – 116, dezembro de 2021.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. In: Revista USP. São Paulo: n.71, p. 85- 105, set/nov 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/viewFile/13554/15372 Acesso mais recente em: 16/01/2023

KLEIN, Kelvin Falcão. Entre vivos e mortos: imagem e memória. Literatura e autoritarismo (Dossiê Imagens de Devastação). Junho de 2012.

________. Estratégias de visualidade na literatura: o olho Sebald. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.

________. W. G. Sebald e o Olho da História. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 12, p. 108-120, 2016.

________. W. G. Sebald: pós-memória, palavra e imagem. In: Aletria, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 209-224, out. 2017.

MALCHER, B. Acessando um passado inacessível: a apresentação dialética da história em W.G. Sebald. Revista Terceira Margem, v. 25, n. 45 (2021), p. 255-274

MARTINS, Paulo. Uma visão periegemática sobre a écfrase. In: Revista Clássica, v. 29, n. 2, p. 163-204. 2016.

MCGONAGILL, Doris. Warburg, Sebald, Richter - Toward a visual memory archive. Harvard University?ProQuest Dissertations Publishing, ?2006. Disponível em: https://www.proquest.com/pagepdf/305336536?accountid=26646 Acesso mais recente em 16/01/2023

MITCHELL, W. J. T. Ekphrasis and the Other. Picture Theory, Chicago, The University of Chicago Press, 1994

NUNES ABREU, H. Persistência do paradigma indiciário na gestualidade entre imagens científicas e imagens artísticas. In: ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 1, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i1.29642. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29642 . Acesso em: 16 jan. 2023.

PETITO, Jean. Semiotic enargeia: a tribute to Umberto Eco. The Philosophy of Umberto Eco. The Library of Living Philosophers. Open Court Publishing Company. La Salle: Illinois, 2016. p. 331-362.

SANTANA, E.L. Écfrase: a erudição clássica no século XIX e seus efeitos na produção literária do Visconde de Taunay. Aedos, v. 13, n. 30, p. 118-132, jan.–jun., 2022.

SEBALD, W. G. Austerlitz. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

________. Campo Santo. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

________. Guerra aérea e literatura: um ensaio sobre Alfred Andersh. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

________. Nach der Natur - ein Elementargedicht. 5. Auf. Frankfurt am Main: Fischer Verlag, 2012.

________. Os anéis de Saturno: uma peregrinação inglesa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

________. Os emigrantes: quatro narrativas longas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

________. Vertigem: sensações. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SEBALD, W. G. & TRIPP, Jan Peter. Unerzählt - 33 Texte und 33 Radierungen mit einem

Gedicht von Hans Magnus Enzensberger und einem Nachwort von Andrea Köhler. 1. Auf.

München, Wien: Carl Hanser Verlag, 2003.

________. Sin contar. 33 textos y 33 grabados. Con un poema de Hans Magnus Enzensberger y un epílogo de Andrea Köhler. Madrid: Nórdica Libros, 2007.

VIEIRA, M. P. Dimensões da écfrase: a presença da pintura e da arquitetura em romances de artista. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, 2016.

Published

2024-05-23

How to Cite

Cardoso, L. G. (2024). Imagem e corrosão: a écfrase crítica na narrativa de W. G. Sebald. Jangada crítica | Literatura | Artes, 12(1), e120103. https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.550