Reduzindo as ilusões a pó: o mundo mau nas canções de Cartola

Authors

  • Douglas Ceccagno Universidade de Caxias do Sul
  • Renata Todeschini Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.580

Keywords:

Song, Cartola, Evil world

Abstract

Angenor de Oliveira explored many musical genres, but he became better known as a composer of samba-canção, a genre in whose lyrics the evil world is quite present as an artifice to condemn women for abandoning the lyrical speaker. This essay analyzes the meanings of the evil world in songs of five albums by Cartola, supported by academic studies on his work, as those by Tatiane de Andrade Braga and Nilcemar Nogueira, and in publications about popular song in Brazil, as those by Waldenyr Caldas and Luiz Tatit. We demonstrate how the image of world’s cruelty in Cartola's songs not only evokes the destruction of the male's amorous yearnings, but also presents the woman’s social place in 20th century Brazil, in addition to negatively represent the modern city, and expressing a religious understanding.

Author Biography

Renata Todeschini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Letras-Francês. Professora particular de língua francesa.

References

BRAGA, Tatiane A. O que fica quando o poeta se vai? Sujeito e sociedade nos sambas de Cartola e Nelson Cavaquinho. 2014. 113 f. Mestrado em Literatura Brasileira – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói. Disponível em: https://bit.ly/3oNtbYL. Acesso em: 12 mar. 2024.

CALDAS, Waldenyr. Iniciação à música popular brasileira. 2. ed. São Paulo: Ática, 1989.

CARTOLA. Rio de Janeiro: Discos Marcus Pereira, 1974. LP (28 min). Reedição em CD: EMI/Universal, 2016.

CARTOLA. Rio de Janeiro: Discos Marcus Pereira, 1976. LP (35 min). Reedição em CD: EMI/Universal, 2016.

CARTOLA 70 ANOS. Intérprete: Cartola. Rio de Janeiro: RCA, 1979. LP (32 min). Reedição em CD: RCA/BMG, 2001.

CARTOLA. Enciclopédia Itaú Cultural, 2020. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa11957/cartola. Acesso em: 12 mar. 2024.

DOLORES DURAN CANTA PARA VOCÊ DANÇAR. Intérprete: Dolores Duran. Rio de Janeiro: Copacabana, 1957. LP (36 min). Disponível em: https://bit.ly/30rT9st. Acesso em: 12 mar. 2024.

NOGUEIRA, Nilcemar. De dentro da cartola: a poética de Angenor de Oliveira. 2005. 126 f. Mestrado Profissionalizante em Bens Culturais e Projetos Sociais – Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais, Fundação Getúlio Vargas, [s.l.]. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/items/093e3f37-87e8-4859-8cd0-4bf0164ddf55. Acesso em: 12 mar. 2024.

PETILLO, Alexandre et al. Curtindo música brasileira: um guia para entender e ouvir o melhor da nossa arte. Caxias do Sul, RS: Belas Letras, 2013.

SANTOS, Glaucia R. S.; LEMOS, Anna P. S. Morro da Mangueira: o lugar de Cartola. In: Magistro, Duque de Caxias, RJ, v. 1, n. 23, p. 102-114, 2021. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/magistro/article/view/7001. Acesso em: 12 mar. 2024.

TATIT, Luiz. A construção do sentido na canção popular. In: Língua e literatura, n. 21, p. 131-143, 1994/1995.

TEMPOS IDOS. Intérpretes: Cartola e outros. São Paulo: EMI/Universal, 2016. CD (36 min).

VERDE QUE TE QUERO ROSA. Intérprete: Cartola. Rio de Janeiro: RCA, 1977. LP (35 min). Reedição em CD: RCA/BMG, 2001.

WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

Published

2024-08-30

How to Cite

Ceccagno, D., & Todeschini, R. (2024). Reduzindo as ilusões a pó: o mundo mau nas canções de Cartola. Jangada crítica | Literatura | Artes, 11(2), e110213. https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.580