De Bulgákov a Jagger: leituras, releituras e encontros em múltiplos universos contextuais

Authors

  • Luíza França Tomaz de Aquino Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v13i1.643

Keywords:

Textual apprehension, Aesthetic experience, The Master and Margarita, Sympathy for the Devil, Performance, Resignification

Abstract

This article explores the textual and comparative apprehension of The Master and Margarita, a novel by Mikhail Bulgakov, and Sympathy for the Devil, a song by the British band The Rolling Stones, focusing on material, corporal, and sensory elements. Additionally, performances of the song, which was compositionally inspired by the literary classic, are examined. The analysis demonstrates how works transform in different contexts and uses concepts from McKenzie (sociology of texts), Zumthor (performance), and Gumbrecht (Stimmung) to show that meaning is dynamic, shaped by the interaction between text, author, audience, and ambience. Each reading or performance is a unique experience that re-signifies the work and expands its existence through time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BULGÁKOV, M. O Mestre e Margarida. Tradução do russo Zoia Prestes. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

CRUICKSHANK, D. Sympathy for the Devil - Mick Jagger‘s mad, erudite incantation strutted 60’s rock toward the dark side of history. Salon, 2002. Disponível em: https://www.salon.com/2002/01/14/sympathy/. Acesso em 25 jun. 2025.

GODOY, E. QUEM É O DIABO? O fantástico e o histérico no romance O Mestre e Margarita de Mikhail Bulgakov. In: Revista Letras, Curitiba, v. 37, p. 224-233, 1988.

GUMBRECHT, H. Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Contraponto, 2014.

MARTINS, P. O Mestre e Margarida de Mikhail Bulgákov: Um Diabo Russo. In: TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 8(16), p. 203–230, 2018.

MCKENZIE, D. Bibliografia e a Sociologia dos Textos. São Paulo, Edusp, 2018.

PAULIN, B. A construção das imagens das bandas The Beatles e The Rolling Stones através dos jornais The Times e The Guardian. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Famecos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2010.

PHILIPSON, G. “Manuscritos não ardem”: desenhar(mos) com palavras, escrever por palavras-desenho em O Mestre e Margarida. In: Slovo – Revista de Estudos em Eslavística, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-145, 2018.

RIBEIRO, M. O Mestre e Margarida, de Mikhail Bulgákov (nova tradução de Irineu Franco Perpetuo). Milton Ribeiro, 2018. Disponível em: https://miltonribeiro.ars.blog.br/2018/01/10/o-mestre-e-margarida-de-mikhail-bulgakov-nova-traducao-de-irineu-franco-perpetuo/. Acesso em 20 jun. 2025.

THE ROLLING Stones: Crossfire Hurricane. Direção: Brett Morgen. Produção: Mick Jagger, Victoria Pearman, Charlie Watts e Keith Richards. Local: Estados Unidos, Reino Unido, 2012. 1h50min.

THE ROLLING STONES. Sympathy For The Devil. Londres: Decca Records / ABCKO Records, 1968. 6m18s.

WENNER, J. Mick Jagger Remembers. Rolling Stones, Nova York, 14 dez. 1995. Disponível em: https://www.rollingstone.com/feature/mick-jagger-remembers-92946/. Acesso em 27 jun. 2025.

ZHEBIT, A; CHEVITARESE, A. MIKHAIL BULGÁKOV E YESHUA HA-NOTZRI: Evidências da primeira busca do “Jesus histórico” na literatura soviética. In: História, França, v.35, 2016.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2025-12-17

How to Cite

França Tomaz de Aquino, L. (2025). De Bulgákov a Jagger: leituras, releituras e encontros em múltiplos universos contextuais. Jangada crítica | Literatura | Artes, 13(1), e130106. https://doi.org/10.35921/jangada.v13i1.643