A condição feminina na poética de Angélica Freitas e Berna Reale
DOI:
https://doi.org/10.35921/jangada.v1i14.255Palabras clave:
Literatura e performance, Mulher, ViolênciaResumen
Beyond the historical analysis, the path of being a woman in the world can be exemplified through distinct artistic productions, which, although not thought of as documents, represent comprehensive moments for the historicity of the acts that shaped the feminine condition as we perceive it: a violated space, colonized and subjected. In this sense, the present work intends to analyze, in a dialogical perspective, poems by the gaucho writer Angélica Freitas and performances by the paranese visual artist Berna Reale, in order to understand the meanings of these women's poetic / artistic discourses, as well as to try, in small steps, overcome the gaps left by the hegemonic and phallocentric discourse: the refusal of a place for women in society.
Citas
ALMEIDA, Sandra Regina Goulart. Corpo e escrita. In: Revista da UFMG. Belo Horizonte. v.19. n. 1 e 2, jan/dez. 2012.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Fatos e mitos. 4ª ed. Trad. Sérgio Milliet. São Paulo: Difusão Europeia do livro, 1970.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
________. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2ª ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
FREITAS, Angélica. “mulher de vermelho”. In: ________. Um útero é do tamanho de um punho. 1. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2017.
________. “uma mulher gostava muito de escovar os dentes”. In: ________. Um útero é do tamanho de um punho. 1. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2017.
GOLDBERG, Roselee. A arte da performance: do futurismo ao presente. 3. ed. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
KLEIN, Julia. Na poesia. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo descolonial. In: Estudos Feministas. Florianópolis, v. 22, n. 3, set./dez./, 2014.
RIVERA, Tania. O retorno do sujeito: Sobre performance e corpo. In: ________. O avesso do imaginário. Arte Contemporânea e Psicanálise. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
RAVETTI, Graciela. Narrativas performáticas. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Poslit/FALE/UFMG, 2002.
REALE, Berna. “Rosa púrpura” (2014). Disponível em: <https://nararoesler.art/artists/69-berna-reale/>. Acesso em 10 outubro. 2019.
________. “A frio” (2017). Disponível em: <https://nararoesler.art/artists/69-berna-reale/>. Acesso em 10 outubro. 2019.
WOOLF, Virginia. A posição intelectual das mulheres. In: ________. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Trad. Denise Bottmann. Porto Alegre, RS; L&PM, 2013.