A portuguese urban fantasy in mosaic: “O deus das moscas tem fome”, by Luís Corte Real

Authors

  • Bruno Anselmi Matangrano Federal University of Pelotas - UFPel

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v1i18.427

Keywords:

urban fantasy, thriller, Portuguese literature, alternative history fiction, anti-hero protagonist, contemporaneity

Abstract

This paper aims to present critically O Deus das Moscas tem fome [The God of Flies Hungers], a fix up novel by the Portuguese author Luís Corte Real, known for having founded Saída de Emergência press, one of the largest and most renowned Portuguese publishing houses, especially dedicated to publishing fantasy, Science fiction and horror, both by national and foreign writers. O Deus das Moscas tem Fome is composed by six narratives of varied sizes, one of them by the guest author Anabela Natário. Taken together, these stories recount the daily life of Benjamin Tormenta, “detective of the occult”, whose past, present and future, the reader is led to unveil gradually, as the protagonist solves his cases like Sherlock Holmes and Hercule Poirot, in an alternative 19th-century Lisbon, marked by the supernatural. It is evident, then, how the novel draws upon different genres, such as fantasy (its multiple facets, namely both urban and historical fantasy), thriller, horror, among other categories, which point to the wellspring of references that explore, all at once, erudite, pop and popular cultures, a rare feat in the very traditional Portuguese market. At the same time, I point to the linguistic experimentation and the reconstitution of the historical environment of the Portuguese 19th century, which pays homage to Eça de Queiroz.

Author Biography

Bruno Anselmi Matangrano, Federal University of Pelotas - UFPel

Bruno Anselmi Matangrano é Doutor em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP), tradutor e pesquisador de literatura fantástica (em especial, dos subgêneros da fantasia) e da literatura produzida no fim do século XIX. Atualmente, é professor substituto na Universidade Federal de Pelotas, UFPel. Contato: bamatangrano@yahoo.com.br

References

CHIOVATTO, Ana Carolina Lazzari. O Mago anti-herói de Eric Novello. Revista Abusões, n. 07, v. 7, ano 4, 2017, pp. 336-371. Disponível em: <https://www.researchgate.net/

publication/329574596_O_MAGO_ANTI-HEROI_DE_ERIC_NOVELLO>. Acesso em dezembro de 2021.

EKMAN, Stefan. Crime Stories and Urban Fantasy. Clues: A Journal of Detection, v. 35, n. 2, 2017, pp. 48-57. Disponível em: <https://www.academia.edu/39189228/Crime_

Stories_and_Urban_Fantasy>. Acesso em dezembro de 2021.

MATANGRANO, Bruno Anselmi; TAVARES, Enéias. Fantástico Brasileiro: o insólito literário do romantismo ao fantasismo. Curitiba: Arte & Letra, 2018.

McDONALD, Dean. Urban Fantasy: Conjuring collapse or a sense of place?. Caliban - French Journal of English Studies, n. 63, Presses Universitaires du Midi, 2020, pp. 237-242. Disponível em: <https://www.academia.edu/45591137/Urban_Fantasy_Conjuring_Collapse_or_a_Sense_

of_Place>. Acesso em dezembro de 2021.

REAL, Luís Corte. Na Lisboa do Século XIX havia monstros que mais ninguém ousava investigar. Revista Bang! - A sua revista de fantasia, FC e horror, n. 29. Lisboa: Editora Saída de Emergência, 2021, pp. 36-50.

REAL, Luís Corte. O Deus das Moscas tem Fome – As Aventuras de Benjamin Tormenta: Detetive do Oculto. Vol. 1. Lisboa, Portugal: Edições Saída de Emergência, 2021.

SILVA, Luís Felipe. “Introdução”. In: REAL, Luís Corte. O Deus das Moscas tem Fome – As Aventuras de Benjamin Tormenta: Detetive do Oculto. Vol. 1. Lisboa, Portugal: Edições Saída de Emergência, 2021, pp. 11-12.

TAVARES, Enéias Farias; MATANGRANO, Bruno Anselmi. A humanização do monstro no seriado televisivo Penny Dreadful, Revista Abusões, n. 02, v. 2, ano 2, pp. 181-219. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/abusoes/article/view/25725/22968>. Acesso em dezembro de 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

Anselmi Matangrano, B. (2021). A portuguese urban fantasy in mosaic: “O deus das moscas tem fome”, by Luís Corte Real. Jangada crítica | Literatura | Artes, 9(2), 264–277. https://doi.org/10.35921/jangada.v1i18.427