'O Rei da Vela': reflexão social e renovação no teatro brasileiro entre as décadas de 1920 e 1930

Authors

  • Joyce Galon da Silva Moronari Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.608

Keywords:

Modernismo, Dramaturgia, Oswald de Andrade, O Rei da Vela

Abstract

Drawing on scholars who emphasize the historical context for interpreting works and critics of Oswald de Andrade's dramaturgy, this article proposes a concise analysis of the play The Candle King (1933) in dialogue with the challenges faced during its creation within the Brazilian theater scene from the 1920s to 1930s, viewed through the lens of the modernists. The analysis considers techniques for understanding and analyzing plays outlined by scholars of dramatic texts, emphasizing aesthetic elements such as parody and satire present in the work. In addition to exploring the play's aesthetic aspects, the research underscores the seminal relevance of the work as an innovation in Brazilian theater and its impact on reflecting upon the contradictions and inequalities intrinsic to Brazilian society at that time.

References

ANDRADE, Oswald. Obras Completas. VII Teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1973.

ÁVILA, Affonso. O Modernismo. São Paulo, Perspectiva, 1975.

BALL, David. Para trás e para frente. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BÔAS, Rafael Litivin Villas. Teatro Político e Questão Agrária 1955-1965: contradições, avanços e impasses, de um momento decisivo. Tese de Doutorado, UnB, 2009.

BODNAR, Roseli; VILLALON, Denis Sousa Cruz Jessika; ALVES, Letícia da Silva. A Presença do Homoerotismo na Peça O rei da vela, de Oswald de Andrade. In: Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 4, ed. 6, p. 141-148, 2017.

BORGES, Valdeci. Rezende. História e literatura: algumas considerações. In: Revista de Teoria da História, v. ano 1, p. 94-109, 2010.

BUSSATO, Cléo. Um olhar sobre o feminino na dramaturgia brasileira do início do século XX. In: Revista Letras, Curitiba, no. 60, p. 223-245, jul./dez. 2003.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos – edição revista e ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

. Os dois Oswalds e Oswaldo, Oswald, Oswald em Recortes. 3.ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.

CASTELLO BRANCO, Carlos Mateus da Costa. Dimensão política do teatro de Oswald de Andrade ou o reduto de um intelectual marginalizado na década de 30. 114 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Letras da Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Literatura, 2011.

CHARTIER, Roger. A História Cultural. RJ: Bertrand, 1990.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria – análise – didática. São Paulo: Ática, 1997.

CURY, José João. O Teatro de Oswald de Andrade: ideologia. Intertextualidade e Escritura. São Paulo: Editora Anna Blume, 2003.

FONSECA, Maria Augusta. Por que ler Oswald de Andrade. São Paulo: Editora Globo, 2008.

. Oswald de Andrade: biografia. 2.ed. São Paulo: Editora Globo, 2007.

GARDIN, Carlos. O Teatro Antropofágico de Oswald de Andrade: da ação teatral ao teatro de ação. Annablume. São Paulo, 1995.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 3ed. São Paulo, Global, 1997.

______. Teatro da Ruptura: Oswald de Andrade. São Paulo: Global Editora, 2004.

MEDEIROS, E. O teatro brasileiro e a tentativa de modernização. In: Terra Roxa e Outras Terras, v. 14, p. 36-54, 2008.

NEVES, João das. A análise do texto teatraI. São Paulo: NACEN, 1987.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

______. Relação entre história e literatura e representação das identidades urbanas no Brasil (século XIX e XX). In: Revista anos 90. Porto Alegre, n° 4, dez. de 1995. p.115 – 127.

RIBEIRO, Maria Lúcia Campanha da Rocha. Oswald de Andrade: um teatro por fazer. 1. ed. Rio de Janeiro: Diadorim Editora, 1997. v. 1500. 193p.

TEIXEIRA, Níncia Cecília Ribas Borges. A representação feminina em Vestida de preto de Mário de Andrade. In: Revista da ANPOLL (Online), v. 1, p. 87-95, 2016.

Published

2024-11-13

How to Cite

Galon da Silva Moronari, J. (2024). ’O Rei da Vela’: reflexão social e renovação no teatro brasileiro entre as décadas de 1920 e 1930. Jangada crítica | Literatura | Artes, 12(1), e120114. https://doi.org/10.35921/jangada.v12i1.608