Figurações do pedinte de opa na obra de Machado de Assis

Authors

  • Silvia Azevedo UNESP

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v12i2.623

Keywords:

Machado de Assis, Pedinte de opa, Physiologies , Intertextuality, Allegory

Abstract

Among the human types that roamed the streets of Rio de Janeiro in the second half of the 19th century, the pedinte de opa was a recurring theme in the works of Machado de Assis. This figure was first introduced in a text that aligns with the satirical spirit of the Tipos Burlescos series, published in Semana Ilustrada in 1863. It was later revisited in the short story Um dístico (1886) and the novel Esaú e Jacó (1904). Over time, the representation of the pedinte de opa undergoes transformations: initially, it conforms to the language of physiologies in the Semana text; subsequently, it is associated with memory and intertextuality in Um dístico; and finally, it takes on an allegorical interpretation of historical events in Esaú e Jacó. These portrayals of the beggar, marked by both similarities and differences, allow Machado de Assis to capture the complexity of Carioca society during the transition from Empire to Republic.

References

ARÊAS, Vilma Sant’Anna. Na tapera de Santa Cruz. Uma leitura de Martins Pena. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

ASSIS, Machado de. Um dístico. Outros Contos. Obra Completa, v. II. Rio de Janeiro: Aguilar, 1985, p. 1063-1064.

______. Esaú e Jacó. Obra Completa, v. I. Rio de Janeiro: Aguilar, 1985, p. 945-1093.

AZEVEDO, Ricardo Marques de. Uma ideia de metrópole no século XIX. Revista Brasileira de História, 18 (35), n.p. 1998. https://doi.org/10.1590/S0102-01881998000100007

BENJAMIN, Walter. “O flâneur”, Charles Baudelaire. Um lírico no auge do capitalismo. Obras Escolhidas III. Tradução José Carlos Martins; Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989, p. 33-101.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Tradução Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

CORDEIRO, Marcos Rogério. A teoria dos personagens em Machado de Assis. Língua e Literatura, 28, p. 273-201, 2006.

DOMINGUES, Bruno William Brandão. A cidade nas aquarelas: o Rio de Janeiro nos registros de Jean-Baptiste Debret. Dissertação, PUC/SP, 2018.

DUARTE, Cláudio Roberto. Nada em cima de invisível: Esaú e Jacó, de Machado de Assis. As aventuras do dinheiro na transição do Império à República. Tese, USP, 2018.

MAGALHÃES, Pedro Armando de Almeida. Vozes na narração de Esaú e Jacó. À roda de Machado de Assis. Organização João Cezar de Castro Rocha. Chapecó, Argos, 2008, p. 249-269.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. Revisão de Maria Letícia Guedes Alcoforado e Regina Salgado Campos. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

SANSEVERINO, Antônio Marcos Vieira. Realismo e alegoria em Machado de Assis. Porto Alegre: Polifonia, 2021

Semana Ilustrada (1861-1875). Coleção Hemeroteca da Biblioteca Nacional. Disponível em: https://bndigital.bn.br/acervo-digital/semana-illustrada/702951. Acesso em: 14 jan. 2025.

Published

2025-04-21

How to Cite

Azevedo, S. (2025). Figurações do pedinte de opa na obra de Machado de Assis. Jangada crítica | Literatura | Artes, 12(2), e120205. https://doi.org/10.35921/jangada.v12i2.623