Requiem æternam dona eis, Domine: the literary-musical liturgy by Dorival Caymmi and Jorge Amado for a beach tragedy
DOI:
https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.571Keywords:
Intermidialidade. Música e literatura. Arte colaborativa. Dorival Caymmi. Jorge Amado.Abstract
This article seeks to expose the meeting between Jorge Amado and Dorival Caymmi in the construction of the song É doce morte no mar, composed in 1938 by the two fellow Bahians. Based on the studies of intermediality prepared by Claus Cluver, Thaís Nogueira Diniz, Solange Ribeiro and Paul Steve Scher, we propose to relate the main text of the intermedial action, the book Mar Morta, by Jorge Amado, with the creation of the song É doce morte no mar , by Jorge Amado and Dorival Caymmi. Under the umbrella of intermediality, we point out several intersections and intersemiotic translations between the two works, which openly move between the border spaces of the two languages: music and literature, sound and words.
References
AGUIAR, Josélia. Jorge Amado: Uma biografia. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2018.
AMADO, Jorge. Mar morto. 41. ed. Rio de Janeiro: Record, 1976.
BALTAR, Marcos et al. Oficina da Canção: do maxixe ao samba-canção. 1. ed. Curitiba: Appris, 2019.
BORGES, Vera. (2018). Arte colaborativa: uma observação localizada dos teatros e dos seus públicos. In: Etnográfica, vol. 22 (2), 453–476. Disponível em https://doi.org/10.4000/etnografica.5655
BORGES, Vera; CAEIRO, Célia. (2020) O Teatro Aberto em Lisboa: notas de pesquisa sobre uma experiência de participação cultural1. In: Fórum Sociológico. DOI: 10.4000/sociologico.9456
CAYMMI, Stella. Dorival Caymmi: O mar e o tempo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2001.
DINIZ, Thaís Flores Nogueira. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
FREITAS, Alexandre S. Ressonâncias, reflexos e confluências: três maneiras de conceber as semelhanças entre o sonoro e o visual em obras do século XX. 2012. Tese de doutorado (Doutorado) - USP, São Paulo, 2012.
FREITAS, Alexandre. Desafios da Estética Comparada. In: Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Po?s-Graduac?a?o (ANPPOM), [S. l.], p. 411–415, 2008.
LOURENÇO, Marise Gândara. A Interrelação da literatura com a música: aproximações e distanciamentos. In: XV Abralic: Experiências literárias textualidades contemporâneas, São Paulo, ano 2016, v. 1, ed. 15, p. 4392-4403, 19 set. 2016.
MELO NETO, João Cabral de. Morte e vida severina: auto de Natal pernambucano. 1. ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
MOREIRA, Walter. Revisão de Literatura e Desenvolvimento Científico: conceitos e estratégias para confecção. Janus, Lorena-SP, n. 1, ed. 1, 2 2004.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literatura e música. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de et al. Literatura e música. 1. ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2003.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30. ed. rev. Petrópolis: Vozes, 2014.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008
RAJEWSKI, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”. In: DINIZ, Thaís Flores Nogueira (Org.) In: Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte. UFMG, 2012, p. 15-45.
RAMAZZINA-GHIRARDI, Ana Luiza. Intermidialidade: Uma introdução. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2022.
REIS, Sandra L F. A linguagem oculta da arte impressionista, música e pintura. 1. ed. Belo horizonte: Mãos unidas, 2001.
SEGRETO, Marcelo. A canção e a oralização: sílaba, palavra e frase. 2019. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. doi:10.11606/T.8.2019.tde-26062019-103725. Acesso em: 2023-11-14.
SENNA, Francisco. Baianidade é um conceito de nação. In: Tribunal de Contas do Estado da Bahia. Salvador, ano 2016, 1 jul. 2016. tce-ba/notícias, p. 101. Disponível em: https://www.tce.ba.gov.br/noticias/baianidade-e-um-conceito-de-nacao. Acesso em: 20 jun. 2023.
SOURIAU, Étienne. A correspondência das artes: elementos de estética comparada. 1. ed. Cultrix: São Paulo, 1969.
TATIT, Luiz. O Cancionista: composição de canções no Brasil. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.