"Todo mundo bole": samba, metalinguagem e autorreferenciação

Authors

  • Fred Góes Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • André Luís Mourão de Uzêda Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.596

Keywords:

Brazilian popular song, Metalanguage, Samba

Abstract

In this essay, we present the preliminary results of the ongoing research “Todo mundo bole – Samba and metalanguage: identity and cultural resistance”. Aware of the vast recurrence in samba lyrics of metalinguistic self-reference to this genre in the Brazilian popular songbook, particularly in Rio de Janeiro's urban samba (cf. LIMA, 2022), our investigation approaches the characteristic mark of metapoetry in occidental literary modernity, with its unsettling questioning about the poetic act itself, the samba artist’s exercise in reflecting, in his songs, on his own samba making. Referring to them as “metasambas”, we analyze the metalinguistic incidence in such lyrics as an exercise, sometimes in praising and affirming Brazilianness, sometimes in questioning their poetic nature, sometimes as a search for their Afro-diasporic identity and singularity. From a diachronic perspective, we follow the repeated presence of this aspect throughout the 20th century, from the origins of “maxixado samba” in the 1900s to contemporary times. For this work, we present the working methodology used, the bibliographical review on samba, modernity and metalanguage and a brief historical overview of the 20th century, highlighting the constant recurrence of metasambas in the social history of samba.

Author Biography

André Luís Mourão de Uzêda, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Letras (Ciência da Literatura) pela UFRJ [prêmio de tese Dirce Côrtes Riedel da ABRALIC], Mestre em Letras (Ciência da Literatura) pela UFRJ, licenciado e bacharel em Letras (Português-Literaturas) pela UFRJ e bacharel em Museologia pela UNIRIO. Professor EBTT do Colégio de Aplicação da UFRJ, onde leciona Língua Portuguesa e Literatura para turmas do Ensino Fundamental e Médio e orienta estágio curricular obrigatório de estudantes da graduação em Letras. Credenciado no Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica (CESPEB), integrando o seu quadro permanente de docentes. Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Modernismos: Heranças e Horizontes e do Grupo de Pesquisa Literatura e Educação Literária, registrados no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Editor-chefe do periódico Perspectivas em Educação Básica (CAp-UFRJ). Bolsista-preceptor no Programa da CAPES Residência Pedagógica. Ênfase nas áreas de Literatura Comparada, Teoria Literária, Literatura Brasileira e Educação com interesse nos temas: Ensino de Literatura; Formação do leitor literário; Formação docente inicial e continuada; Modernismos; Patrimônio cultural; Samba; Crônicas. 

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Published

2024-09-04

How to Cite

Góes, F., & Uzêda, A. L. M. de. (2024). "Todo mundo bole": samba, metalinguagem e autorreferenciação. Jangada crítica | Literatura | Artes, 11(2), e110220. https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.596